Posted on

Eslövs Svinslakteri

Jag gillar att göra återbesök på platser. Detta är en sådan. Jätte roligt att se vad som hänt, hur långt processen av eventuell förstörelse eller föruttnelse m.m. har påverkat mina ”projekt”.
Svinslakteriet har både brunnit och vandaliserats mycket mer sen jag och Margareta Anderberg var där förra gången i våras. Jag har inte trängt mig in genom de trasiga fönstren men denna gången så var det många fler öppna ingångar än det varit förut. Jag Tittade in i alla fall!

Eslövs svinslakteri grundades av bröderna Anders och Carl Nilsson 1881.
Eslövs svinslakteri, som senare bytte namn till Eslövs slakteri (läggs ned 1984), men den har inte alltid legat här! 1927 flyttade slakteriet till denna destination och har i stort sett sen nedläggningen stått tomt. Man har i omgångar velat rädda denna byggnad. Som kvaliteten ser ut idag, vet jag inte varför. Inte bara den senaste branden som i stort sett förstörde hela höger sida så finns inget av värde alls i fastigheten mer än kanske det arkitektoniska.

Insidan på denna vackra byggnad är dystert påverkad av mänsklig hand, väder och vid samt brand. Svamp och svartmögel är snart den naturliga färgen på väggarna, och inte ens graffiti ungdomarna orkar ge sig på detta längre, bara en och annan taggare.

Stena, som använder baksidan, släpper inte in mig då jag ber om att få fota baksidan. De är trötta på allt spring som han sa. Det kan jag förstå!
Nu när Silon är borta har det varit ett jäkla spring här sa mannen jag pratade med.

Jag hoppas inte att det låg en människa i den sängen när det började brinna!!

Sist jag var här så var allt utom en liten glugg öppen att kika in..Idag har det brutits upp stora bitar och taket är inte längre tätt på hela vänster sida.

1927 flyttade alltså rörelsen ut till nybyggda lokaler vid Pärlgatan på öster som sagt, där verksamheten blomstrade under många år. -37 utökade de med charkuteri och på  60-talet köpte KF företaget.  1980 byggde de ett nytt slakteri vid Grävmaskinsvägen. Alltså slutet på en fin slakteri epok!
Jag känner fast så många besökt detta objekt att jag inte vill missa det innan det eventuellt hamnar i onåd hos kommunen och rivs.

Skulle också vilja säga till den Idioten (Sir Lazaruz) som lagt en Geocach precis vid sidan av att det gör man inte, dessutom ligger Geocachen alldeles för nära flera verksamma företag !
Ni som sysslar med detta borde veta bättre!  Btw, Stena övervakar delar av området! Dessutom varnar mannen jag pratar med på Stena för rasrisk efter sista branden ( golv och innertak ).

Detta bildspel kräver JavaScript.

Om fanfanbabii

Just an Ordinary Person!

2 svar till “Eslövs Svinslakteri

  1. Trevligt!
    Har du kommit in på slakteriets tomma lokaler? Har själv bara gått utmed gatan och tagit bilder in i huset.
    För övrigt blev jag glatt överraskad av ditt bidrag till fototävling.se där du tagit en bild på Baltiska villan. Mitt bidrag är också från den villan, men invändigt.

    • Hej Lars nu såg jag att du lagt en kommentar här också!
      Jag har försökt att få tillstånd inte bara att gå in i fastigheten, men det sa (stena som visst hyr marken) Men det går idag att krypa in men jag är ju inte den smidigaste av elefanter, så jag nöjde mig att stå utanför 🙂

Kommentera

